Iiik! Loma lähenee loppuaan :(. Kaikki hyvä loppuu aikanaan. Samalla kaavalla meni tuo kolmaskin viikko. Mattoja pesten. Kasvihuonetta kastellen. Helteessä. Nyt tosin tuli kuvioihin mukaan hellevaroitukset ja ukkoset. Ensimmäinen ukkonen tuli tiistaina. Mutta ihan hyvä että välillä sataa. Maa on tosi kuiva ja lehtipuut alkaa kellastumaan kuivuuden takia. Samoin nurmikkoa ei ole leikattu ettei pala aivan lopullisesti. kaunis ilma on houkutellut perhoset esiin;

310714%20008-normal.jpg310714%20011-normal.jpg310714%20017-normal.jpg310714%20029-normal.jpg

Kurkia ollaan bongattu aamulenkeillä. Ovat kai jo muuttamassa pois....

Torstaina klo 16 jälkeen sitten tulikin kunnon ukkosmyräkkä. Sattui muuten olemaan toisen nimeni nimipäivä, eli myräkkä sai nimen Helena-ukkosmyrsky. Olin Ninan kanssa kotona ja juuri sain auton pakattua seuraavan päivän reissua varten. Ensin alkoi jyristä, sitten tuulla. Eikä sitten ihan hiljaa tuullutkaan. Oikein näkyi kuinka pellon toiselta puolelta lähestyi harmaa sadeseinä ja sen mukana sielä suurempi tuuli. Puut todella taipuivat ja tuntui kun tuuli iski taloon. Tämä kuva otettu kun pahin myräkkä meni ohi, mutta vettä sataa ja tuulee;

Sitten ruvettin tutkimaan mitä oli käynyt. Mäntyiset puutarhakalusteet olivat lentäneet sikin sokin pitkin takapihaa 3-4 metriä. Takapihan männystä katkennut oksia puolesta välistä. Omenapuusta ratkennut 1/3. Koiratarhassa katkennut pieni koivu keskeltä kahtia, entisestä navetta/talli/latorakennuksesta irronnut tuuletuspiippu ja kattopeltejä joita löytyi pitkin tonttia;

Yksi koivu omalta tontilta kaatunut meidän tielle ja lisäksi ainakin yksi kuusi ja toisesta katkennut latva.

Myrskyn voimasta kertonee tämä kuva meidän Terijoen salavasta. Myrsky on tuivertanut sen läpi;

Tältä sitten näytti meidän postilaatikolla (puut ei ole meidän);

310714%20145-normal.jpg310714%20147-normal.jpg310714%20149-normal.jpg310714%20148-normal.jpg

Tuo auto on isännän. Oli tulossa kotiin mutta ei aivan päässyt kotiin asti ennen kuin haki moottorisahan apuun. Onneksi ei käynyt pahemmin. Samalla tiellä oli yhden talon katon läpi tullut tuollainen katkennut puun latva. Saman talon naapuritalon molemmin puolin oli kaatunut puita. Onneksi ei tullut talon päälle eivätkä olleet kotona koska olisi jäänyt heidän autonsa noiden puiden alle. Sähkölinjoille oli kaatunut useita puita ja saimme sähköt takaisin vasta iltayhdentoista pintaan.... Mm. Lehtikannasta, Moision kartanosta ja Korian koululta oli lähtenyt osa katosta tai kokonaan irti. Toivottavasti ei tällaisia tule enempää. Myös Kuopiossa raviradalla missä perjantaina oli alkamassa 3 x Sawo Show koiranäyttelyt oli tällainen ukkospuuska. Siellä oli telttoja lähtenyt lentoon ja rikkoutunut ja mm. valjastuskatos oli noussut 40 cm ilmaan ja rojahtanut siitä sitten takaisin alas. Perustukset oli kuulemma hieman ottaneet itseensä.

Perjantaiaamuna sitten kahdeksalta pakkasin Murun ja kamat autoon ja suunnattiin mekin Kuopioon. Yhden pikapysähdyksen taktiikalla oltiin n. 11.30 perillä ja saatiin auto vain n. 20 metrin päähän pääportista! Siis en joutunut rahtaamaan kamoja puolen kilometrin päästä. Jee! Hoffien kehät olivat takakaarteessa joka päivä, joten etsin sieltä sellaisen rauhallisen rantatontin;

Teltta ja kevythäkki kasaan ja leiri oli siinä. Teltan naputtelin kyllä joka kulmasta kiinni ja vielä narutkin koska jättäisin teltan sinne kaikiksi kolmeksi päiväksi. Viereisessä mustassa teltassa oli tanskalaisin. rouva tuli kysymään onko minulla ylimääräisiä vaarnoja kun heillä ei kuulemma ollut yhtään. Kun sain teltan kokoon, annoin heille lainaan neljä ja sitten taisivat vielä lainata muualta muutaman lisää. Näin toimii yhteispohjoismainen yhteistyö :).

Perjantaina meillä oli tuomarina suomalainen Irina Poletaeva. Kävi koirat tarkasti läpi. Muru oli nuorten luokassa ainut. Tuloksena sileä erinomainen. Oli "karpinselkä", välikämmenet voisi olla paremmat ja ahdas takaa. Mutta olin kuitenkin tyytyväinen tuon Terviksen "fiaskon" jälkeen. Ja Muru käyttäytyi ihan asiallisesti. Miedän vieressä kehän laidalla oli rotikoiden roppikoira jota onnittelin siinä kun tuli kehästä. Olivat tulleet pohjois-Norjasta ja kuulemma eivät ihan ole tottuneet näihin lämpötiloihin ;). Sitten pakattiin Murun kanssa reppu ja laitettiin kamat niin että voitiin teltta jättää paikoilleen yöksi. Kierrettiin nopsasti vielä myyntialue ja sitten etsimään meidän yösijaa.

Olin varannut keväällä Kuopion Cumuluksesta yhden hengen huoneen minulle ja Murulle. Hotelli löydettiin ja löysin "takapihalta" vapaan parkkiruudunkin. Pihapysäköinti oli ilmaista pysäköintiluvalla, tallissa olisi ollut maksullista. Tässä meidän hotelli;

Tiesin kun varmistin varausta että hotellissa ei ole koneellista ilmastointia. Vain pöytätuuletin ja tuuletusikkuna. Meille annettiin hotellin viileämmältä puolelta huone jonne ei paistanut päivä kuin illan edellä. Tässä meidän "tilava" huone;

Huoneessa oli kolme erilaista pöytää ja kolme istuinta. Kattolampun ja lukuvalon lisäksi pöytälamppu ja jalkalamppu vierekkäin. Siis ihan liikaa kalusteita minun mielestäni! Ja koskapa siellä ei sitä ilmastointia ollut, oli lämpötila huoneessa päivin öin +30C. Tuulettimen siirsin ikkunan eteen ja se pyörikin aina huoneessa ollessamme täysillä! Ensi kerralla kun menen hotelliin otan oman ikkuna-avaimen mukaan. Katselin että kuudennessa kerroksessa joillain oli isot ikkunat raollaan. Meillä ei ollut millä avata sitä. Tässä näköala huoneesta ( näki ainakin että oma auto on tallessa);

Ja tietenkään mitään minibaaria ei huoneessa ollut joten tässä oma sovellus;

Muru oli oikein mukava "hotellikoira". Respassa se nosti tassut tuskille, kun ei nähnyt kuka siellä puhui (tämän teki myös grillikioskin tiskillä). Hississä neiti matkusti neljänteen kerrokseen kuin vanha tekijä. Rino ei ole mikään hissien ystävä ja sen kanssa onkin yleensä käytetty portaita.  Hississä oli usein myös muita ihmisiä ja välillä Muru sain jonkun rapsutuksenkin :). Huoneessa sitä ei haitanneet muut äänet. Ainoastaan kun sunnuntaina joku isompi koira haukkui, niin sitten Murukin haukahti. Muuten oltiin ihan hiljaa. Voidaan siis toistekin lähteä reissuun. Ja itse asiassa sellainen onkin varattu marraskuulle Viroon.

Perjantaiyö meni kyllä tosi huonosti nukkuen. Kun ikkuna oli auki kuului kaikki perjantairallin äänet, piipaa autot yms. Lauantaina sitten vähemmän pirteänä ylös, Murulle ruokaa ja pihalle. Sen jälkeen vielä vähäksi aikaa sänkyyn koska hoffit lauantaina kehänsä viimeinen rotu. Aamupalalle hipsin ysin pintaan. Yhdeltätoista lähdettiin raviradalle koska siellä melkein viileämpää kuin hotellihuoneessa. Siinä sitten oli varmaan hotellivierailla ihmettelemistä kun vekslasin autoa pois tuolta parkista. Tuon kuvan ottamisen jälkeen parkkiin oli tullut vielä kolme autoa lisää! Tuo Mondeo kun ei ole muutenkaan maailman pienin auto ja nyt siinä on lisäksi vetokoukku. Niinpä siinä meni hetki kun vekslasin edes takaisin....

Taas saatiin auto ihan siihen lähelle ja siitä suunnistus suoraan teltalle. Muru jäi häkkiin makoilemaan ja itse suuntasin sitten kiertelemään kojut läpi. Suunnittelin lauantaiksi tämä shoppailun koska sunnuntaina joudun kuitenkin raahaamaan teltan ja häkin autolle. Löysin Hurtan viilennysloimen 15 eurolla, itselleni "Grazy dog lady" paidan ja luita koirille.

Lauantaina meillä oli tuomarina norjalainen Rolf Campbell. Oikein mukava vanhempi mies. Tänään hoffeja oli yksi vähemmän kuin eilen (eli 16). Lähes samat koirat kuitenkin. Muru oli lauantaina junnuluokassa ja tulos erittäin hyvä 2. Arvostelu oli parempi kuin perjantain mutta tuo "karpin selkä" pudotti erinomaisesta. Sitten taas kamat kasaan ja suorinta tietä hotellille että saadaan auto ilmaiseen parkkiin. Tällä kertaa peruutin parkkiruutuun, mutta jouduin ensin ottamaan Murun autosta koska takaluukkua ei olisi saanut auki kun auto on ruudussa! Taas varmaan ihmisillä oli kivaa jos ikkunoista katsoivat....

Viikonlopun aikana tuli nuo Kuopion puistot tutuksi. Käytiin Sankaripuistossa, Minna Canthin puistossa sekä Hapelähteen puistossa. lisäksi aseman ja kaupungintalon nurmialueet sekä radan varsi tulivat tutuiksi. Tähän asti kun Muru merkkasi tiheästi ennen juoksuja, juoksujen aikana ja vähän niiden jälkeenkin, niin nyt se todella loppui! Hyvä jos kaksi kertaa päivässä teki pissit. Nartun omistamisen haastavia puolia! Lauantai-iltana käveltiin sitten enempi ja käytiin mm. grillikioskilla. en raaskinut jättää Murua yksin huoneeseen kuin aamupalan ajaksi joten grilli oli hyvä vaihtoehto. Puistossa sitten käytiin syömässä lihapiirakka herkuilla. Muru tosin sai vain nakin pätkät :). Jälkkäriksi hotellin "terassilla" minulle yksi siideri joka maksoi 7,40€!!! Sika kallis! Muutama kuva meidän kävelyiltä;

puhelin0814%20035-normal.jpgpuhelin0814%20031-normal.jpgpuhelin0814%20029-normal.jpg

Jo lauantaina Muru oli niin väsy että heti hotelliin päästyämme se meni nukkumaan;

Minun sänkyyn! Ei kyllä tarvinut minunkaan nukkumatta odotella kauan edellisen yön pilkkimisen jälkeen.

Sunnuntaina taas aamulla ruokaa Murulle ja pihalle. Sitten itse vielä nukkumaan. Sitten tavaroiden pakkaamista ja aamupala. Aamupala oli mielestäni hyvä ja henkilökunta oli ystävällistä. Huoneissa oli eteistä lukuunottamatta laminaatti tai parkettilattia mikä on minusta parempi koiran kanssa kuin koko lattiamatto. Sitten vietiin osa kamoista autoon ja vielä kävelylle. Yhdentoista pintaan luovutettiin huone ja suunnattiin vielä kerran kohti ravirataa. Tällä kertaa ei enää tuuri käynyt vaan meidät ohjattiin sinne kamalan kauas parkkiin.

Hoffeja oli ilmoitettu sunnuntaille 11 kpl ja nyt oli tapahtunut jo hieman muutoksia koirissakin. Mukana oli parikin ulkomaalaista hoffia. Itsellä ei ollut luetteloa kuin perjantaille mutta siinä kävi yksi rouva kyselemässä että mikä koira tämä näistä on kun olis kehän laidalla. Siinä sitten näyttivät mikä on heidän :). Tuomarina oli nopea ja tosi mukava Liliane De Ridder Onghena Belgiasta. Olisi tykännyt Murusta ehkä sa:n verran mutta Muru oli jo aivan väsynyt eikä liikkeissä jaksanut oikein herätä. Tuomari totesikin että "she's a diesel". Olisi kai pitänyt kaivaa frisbee jostain esiin :). Lisäksi oli kapea pää ja pitäisi olla pitempi kuono... ÖÖÖh, miltä Muru näyttäisi vielä pidemmän kuonon kera? Pinokkiolta????

Siinä sitten kasaamaan leiriä kasaan ja rahtaamaan kamoja autoon. Se olikin sitten hikinen urakka ja olin aivan puhki kun pääsin autolle. Nokka kohti Kouvolaa. Siinä ajellessa ja kirotessani matkailuvaunuja ja peräkärrejä, tuli mieleeni kuinka paljon saataisiin hauskat autovideot materiaalia jos autoissa olisi kamerat jotka kuvaisivat ja äänittäisivät kuskin tekemisiä :). Joillain saattaisi mennä pahasti sensuurin puolelle. itse vedin puolet matkasta duetoita Topi Sorsakosken kera. Mikäpä sen paremmin sopii kesäiseen Suomen läpi ajeluun kuin tunnelmallinen miesääni! Koska joutui noiden edellämainittujen ja vähän muidenkin perässä junnailemaan ja niitä ohittelemaan, tultiin kotiin nollan pysähdyksen taktiikalla. Jos olisi pysähdytty oltaisiin jouduttu taas ohittamaan ne samat...

Kotiin tultaessa Muru oli jo täysin latautunut ja ensimmäiseksi frisbee oli taas suussa :). Sitten purkamaan kamat, pizza uuniin ja sidukka kylmään. Lauman uusimman jäsenen silmä oli jo parempi kuin lähtiessä mutta huomenna mennän kuitenkin näyttämään lääkärille. Sen verran pärskii ja aivastelee. Toistaiseksi on karanteenissa toisilta kissoilta ja koirilta.

Tänään ilmestyi ensimmäinen puimurikin tähän meidän aukealle. Lomaa on niin minulla kuin lapsillakin viikko jäljellä. Perjantaina suuntaan Murun kanssa vielä Helsinkiin. Todella maksettu harjoitus. Sen verran kalliit ilmot. Mutta siellä näkee ehkä hoffeja ulkomailtakin ja pääse tietty shoppaamaan :).

Murun viikonlopun arvostelut on oikealla. Kuvalinkin jaoin jo facebookissa joten en sitä enää tähän laita. Messarissa yritän kuvailla jos saan sellaisen paikan mistä voin kuvailla Murun kera :).